Plan rozwoju zawodowego (staż na nauczyciela dyplomowanego)
Downloads (13 KB)
L.p. | Zadania i wymagania kwalifikacyjne* | Formy realizacji | Metody realizacji | Strefa rozwoju zawodowego | Termin | Dokumentowanie |
1. |
Opracowywanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły, w tym wykorzystywanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej (§5 ust.2,pkt 1.) | 1. Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego. | – uświadomienie sobie własnych niedoskonałości, określenie mocnych i słabych stron;
– analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego; – dokumentowanie przebiegu stażu; – przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego; – uporządkowanie niezbędnych załączników i dokumentów. |
organizacyjna
osobista |
VIII/IX 2000
cały okres stażu koniec stażu |
Wniosek o rozpoczęcie stażu, wszczęcie postępowania, plan rozwoju zawodowego, tekst sprawozdania, różnego rodzaju dokumenty |
2. Przypomnienie zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły. | – analiza dokumentacji szkoły: statutu, regulaminów, wewnątrzszkolnego systemu oceniania, zapoznanie z wytycznymi na nowy rok szkolny | organizacyjna
osobista |
IX/X 2000
IX/X 2001 IX/X 2002 |
Zapoznanie z dokumentacją szkoły uczniów i rodziców, zapis w dzienniku lekcyjnym | ||
3.Wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej. | -rozwijanie umiejętności pracy z komputerem – kurs;
-korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych i encyklopedii multimedialnych; -wykorzystanie Internetu w celu wzbogacenia form pracy; -wykorzystanie komputera do przygotowania sprawdzianów dla uczniów; -opracowanie różnych dokumentów szkolnych z wykorzystaniem techniki komputerowej (np. tematyki lekcji wychowawczych, planu własnego rozwoju zawodowego, planu wychowawczego itp.) -opracowanie narzędzi badawczych z wykorzystaniem techniki komputerowej (np. ankiet, testów, arkuszy ewaluacyjnych itp.); – lekcje z wykorzystaniem komputera. |
dydaktyczna
osobista organizacyjna |
cały okres stażu | zaświadczenie
adresy stron internetowych, przykładowe sprawdziany plan rozwoju zawodowego plan wychowawczy szkoły i klasy plan rozwoju szkoły przykładowe ankiety scenariusz lekcji |
||
4. Uczestniczenie w pracach szkolnego zespołu wychowawczego. | – zespołowe opracowanie i wdrożenie planu wychowawczego szkoły;
– współpraca z rodzicami; – prowadzenie zajęć w ramach pedagogizacji rodziców; -opracowanie ankiet ewaluacyjnych do planu wychowawczego szkoły. |
organizacyjna
wychowawczo – opiekuńcza |
cały okres stażu | tekst planu wychowawczego szkoły, zaświadczenie dyrektora
ankiety |
||
5. Uczestniczenie w pracach zespołu przedmiotowego. | -opracowanie i wdrożenie przedmiotowego systemu oceniania z języka polskiego;
-testowanie i nanoszenie poprawek; -przygotowanie rozkładu materiału dla nauczycieli stażystów; -przygotowanie i wygłoszenie referatu na temat metod aktywnych stosowanych w naukach humanistycznych. |
organizacyjna
dydaktyczna osobista |
IX 2000
XI/XII 2000 IX 2002 I/II 2003 |
przedmiotowy system oceniania
rozkład materiału dla klasy I nowego liceum tekst referatu, potwierdzenie przewodniczącego zespołu przedmiotowego |
||
6. Uczestniczenie w pracach zespołu do spraw “Planu rozwoju szkoły”. | – pełnienie funkcji lidera grupy;
– opracowanie działu planu: Doskonalenie nauczycieli. |
organizacyjna
osobista |
X – VI 2003 | potwierdzenie dyrektora,
fragment “Planu rozwoju szkoły”- Doskonalenie nauczycieli. |
||
7.Samodzielne rozwijanie wiedzy na temat prawa oświatowego, organizacji placówek oświatowych, reformy oświaty | -analiza aktualnych przepisów prawa oświatowego dotyczących reformy oświaty;
– regularna lektura publikacji MEN w Internecie i innych serwerach edukacyjnych. |
organizacyjna
osobista |
okres stażu | rejestr przyswojonych aktów prawa oświatowego | ||
8. Studiowanie literatury i czasopism pedagogicznych, psychologicznych i poradników metodycznych | – korzystanie z zasobów biblioteki miejskiej, pedagogicznej i szkolnej;
– indywidualne zakupy. |
osobista
dydaktyczna wychowawczo – opiekuńcza |
praca ciągła | prowadzenie rejestru, recenzje wybranych pozycji, opis działań | ||
9. Podejmowanie dodatkowych działań. | – przeprowadzanie nieodpłatnych spotkań z uczniami przygotowu- jącymi się do udziału w konkursach i olimpiadach;
– przeprowadzanie nieodpłatnych konsultacji przedmaturalnych; – organizowanie konkursów przedmiotowych: konkurs wiedzy mitologicznej dla klas I, ortograficzna corrida dla całej szkoły; -praca z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce; – organizacja sesji popularnonaukowej poświęconej życiu i twórczości I. Krasickiego; – pełnienie funkcji opiekuna stażu dla nauczycieli stażystów i kontraktowych; – udział z młodzieżą w ogólnopolskim konkursie recytatorskim “Poszukiwania”; – aktywna praca z młodzieżą w szkole i środowisku lokalnym (organizowanie uroczystości państwowych i imprez okolicznościowych, wycieczek); – opieka nad uczniami podczas wycieczek, dyskotek, imprez okolicznościowych; -współpraca w konstruowaniu kalendarza imprez szkolnych. |
organizacyjna
osobista dydaktyczna wychowawczo – opiekuńcza |
praca ciągła
III 2002 okres stażu każdego roku |
potwierdzenie dyrektora
potwierdzenie dyrektora, dziennik zajęć potwierdzenie dyrektora, regulaminy konkursów, notki w gazecie szkolnej potwierdzenie dyrektora potwierdzenie dyrektora, zapis w kronice szkolnej kontrakt, potwierdzenie dyrektora potwierdzenie dyrektora, wypis z księgi protokołów |
||
10. Poszerzanie wiedzy i umiejętności dydaktycznych i wychowawczych poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego. | – udział w warsztatach metodycznych i szkoleniowych,
– udział w zajęciach otwartych prowadzonych przez nauczycieli; – udział w konferencjach metodycznych; – udział w pracach zespołu przedmiotowego. |
dydaktyczna
osobista organizacyjna wychowawczo – opiekuńcza |
okres stażu
według potrzeb w zależności od nauczycieli prowadzących lekcje przynajmniej 1 raz w roku praca ciągła |
zaświadczenia, opis działań
listy obecności zaświadczenia, delegacje zaświadczenie przewodniczącego zespołu przedmiotowego |
||
11.Innowacje pedagogiczne. | -zorganizowanie sesji popularnonaukowej na temat życia i twórczości I. Krasickiego;
– prowadzenie zajęć przedmiotowych poza szkołą (np. w muzeum); – lekcje z wykorzystaniem komputera; – organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi; – zapraszanie na lekcje pedagoga, policjanta, pracownika Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej itp. |
dydaktyczna
osobista wychowawczo- opiekuńcza |
III 2002
2 razy w roku przynajmniej 1 raz w ciągu stażu w zależności od zapraszanych gości praca ciągła |
zaświadczenie dyrektora
notka w gazetce szkolnej, zaświadczenie od dyrektora muzeum |
||
12. Prowadzenie zajęć metodami aktywnymi. | – opracowanie kilku metod aktywnych i zastosowanie ich na lekcji (np. drzewo decyzyjne, drama, inscenizacja, poster, metoda 6-ciu myślowych kapeluszy E. de Bono). | dydaktyczna
osobista |
praca ciągła | scenariusze lekcji | ||
13. Gromadzenie pomocy dydaktycznych. | -indywidualne zakupy literatury;
-zakupy dla biblioteki; -utworzenie biblioteczki przedmiotowej. |
dydaktyczna
osobista |
praca ciągła | zaświadczenie od nauczyciela bibliotekarza | ||
2. | Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły (§5.ust.2, pkt 2) | 1.Opieka nad nauczycielem odbywającym staż. | – wsparcie metodyczne i psychiczne;
– zawarcie kontraktu; – pomoc dotycząca materiałów dydaktycznych; – hospitowanie i omawianie lekcji; – pomoc w opracowaniu planu rozwoju zawodowego; – przygotowanie projektu oceny pracy za okres stażu; – dokumentowanie pracy opiekuna. |
osobista
dydaktyczna organizacyjna |
okres stażu według potrzeb i wskazań dyrektora | kontrakt, notatnik rejestrujący współpracę, umowa, opinia |
2. Udostępnianie innym nauczycielom swojego warsztatu pracy. | – wymiana testów, sprawdzianów, scenariuszy lekcji, pomocy dydaktycznych itp.;
– przygotowanie dwóch publikacji; – wygłaszanie referatów szkoleniowych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej i w zespole przedmiotowym. |
osobista
dydaktyczna |
cały okres stażu | testy, sprawdziany, scenariusze
dwie publikacje tekst referatu |
||
3. Prowadzenie otwartych zajęć dla nauczycieli zespołu przedmiotowego. | – prowadzenie zajęć metodami aktywnymi;
– udostępnienie warsztatu pracy; – dzielenie się swoimi doświadczeniami w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej; – wskazywanie dodatkowych źródeł informacji; -zaprezentowanie sposobów dokumentowania swoich działań. |
osobista
dydaktyczna organizacyjna |
okres stażu | scenariusze lekcji, potwierdzenia | ||
4. Współpraca z nauczycielami innych przedmiotów. | – pomoc w organizacji akademii i imprez okolicznościowych. | osobista | praca ciągła | scenariusze akademii, zaświadczenia | ||
5. Praca w zespole przedmiotowym i wychowawczym. | -aktywne uczestnictwo w pracach zespołu;
– kreatywna rola przy tworzeniu dokumentów szkoły. |
dydaktyczna
osobista wychowawczo-opiekuńcza |
praca ciągła | zaświadczenia | ||
6. Współpraca z biblioteką szkolną. | – pomoc w inwentaryzacji zbiorów;
– doradztwo w zakresie zakupu książek do biblioteki; – zasiadanie w jury konkursów organizowanych przez bibliotekę. |
osobista
dydaktyczna |
praca ciągła | zaświadczenia | ||
7. Współpraca z pedagogiem szkolnym w zakresie spraw wychowawczych. | -pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
– udział pedagoga w lekcjach GDDW. |
osobista
wychowawczo-opiekuńcza |
praca ciągła | zaświadczenie | ||
3. | Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich (§5, ust. 2 pkt 3a) | 1. Opracowanie i wdrożenie autorskiego programu wychowawczego. | – opracowanie ankiet dla uczniów i rodziców;
– opracowanie kilku scenariuszy lekcji; – opracowanie tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy. |
wychowawczo – opiekuńcza
osobista organizacyjna |
okres stażu | program,
poświadczenie dyrektora |
4. | Opracowanie co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą (§5, ust.2, pkt 3b) | 1. Promocja swoich osiągnięć w szerszym środowisku. | – opublikowanie w miesięczniku “Edukacja w regionie” wydawanym przez ODN w Sanoku scenariusza lekcji;
– Przygotowanie i upowszechnienie innym nauczycielom wymagań edukacyjnych; -zamieszczenie w portalu edukacyjnym Edu_Jr scenariuszy lekcji; – opracowanie referatu szkoleniowego na temat Nowej Matury 2002 wygłoszonego na Radzie Pedagogicznej oraz spotkaniu z rodzicami i uczniami klas II i III. |
osobista
dydaktyczna |
okres stażu | publikacja, wymagania edukacyjne, scenariusz lekcji i potwierdzenie publikacji, referat |
5. | Prowadzenie otwartych zajęć dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych lub podejmowanie działań związanych z wewnątrz-szkolnym doskonaleniem zawodowym (§5, ust.2, pkt 3c) | 1. Przeprowadzanie co miesiąc dwóch lekcji dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych. | – prowadzenie zajęć metodami aktywnymi;
– udostępnienie warsztatu pracy; – dzielenie się swoimi doświadczeniami w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej; |
dydaktyczna
osobista organizacyjna |
okres stażu | potwierdzenie dyrektora, scenariusze lekcji, arkusze pohospitacyjne, potwierdzenie przewodniczącego zespołu przedmiotowego |
2.Przeprowadzanie lekcji koleżeńskich dla nauczycieli języka polskiego z naszej szkoły. | – wskazywanie dodatkowych źródeł informacji;
-zaprezentowanie sposobów dokumentowania swoich działań. |
|||||
6. | Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich (§5, ust.2, pkt 3d) | 1.Współpraca z Muzeum Historycznym w Sanoku. | – organizowanie lekcji muzealnych;
– udział w wystawach i sesjach organizowanych przez Muzeum Historyczne. |
organizacyjna
osobista wychowawczo-opiekuńcza |
okres stażu | potwierdzenia, zaświadczenia |
2. Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Sanoku: | – organizowanie pogadanek i spotkań uczniów i rodziców z pracownikami poradni;
– korzystanie z pomocy pracowników poradni w rozwiązywaniu problemów wychowawczych; – kierowanie uczniów mających trudności w nauce na badania- dysleksja, dysgrafia, dysortografia. |
|||||
3. Współpraca z Sanockim Domem Kultury. | – udział w spektaklach filmowych i teatralnych;
– udział w konkursie recytatorskim “Poszukiwania”; – udział młodzieży w warsztatach teatralnych; – udział w Dniach Didura. |
|||||
4. Współpraca z bursą szkolną: | – rozpoznawanie sytuacji materialnej i warunków życia wychowanków;
– rozwiązywanie problemów wychowawczych. |
|||||
5. Współpraca z Domem Opieki Społecznej im. Brata Alberta w Sanoku: | – odwiedzanie chorych w okresie przedświątecznym,
– składanie życzeń, wspólne śpiewanie kolęd, zanoszenie stroików świątecznych. |
|||||
6. Współpraca z LOP: | – organizacja i udział w akcji “Sprzątanie świata”. | |||||
7. Współpraca z ODN w Sanoku: | – udział w kursach, warsztatach, szkoleniach;
-wydanie publikacji. |
|||||
8. Współpraca z Biblioteką Miejską i Pedagogiczną: | – korzystanie z księgozbiorów;
– udział w spotkaniach organizowanych przez biblioteki. |
|||||
9. Współpraca ze Starostwem Powiatowym w Sanoku: | – organizacja X Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy;
– udział w imprezach organizowanych przez środowisko lokalne. |
|||||
10. Współpraca z Powiatową Komendą Policji w Sanoku: | – organizowanie spotkań z funkcjonariuszami Policji na temat zagrożeń i uzależnień. | |||||
7. | Wykonywanie zadań egzaminatora OKE ( §5, ust. 2, pkt 3e) | 1. Praca w OKE. | – udział w kursie i zdanie egzaminu na egzaminatora OKE;
– wykonywanie zadań egzaminatora wg zapotrzebowania i zaleceń OKE |
osobista | w zależności od OKE | zaświadczenie, powołanie |
8. | Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych umożliwiających poszerzenie działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z zadaniami szkoły (§5, ust. 2, pkt 3g) | 1. Uzyskanie kwalifikacji egzaminatora OKE. | – praca egzaminatora OKE. | osobista
dydaktyczna |
okres stażu | zaświadczenia, opis wykorzystania umiejętności dla doskonalenia swojej pracy |
9. | Wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich lub uzyskanie znaczących osiągnięć w pracy zawodowej (§5, ust 2, pkt 3h) | 1.Udział uczniów w olimpiadzie przedmiotowej na szczeblu centralnym. | – praca z uczniem zdolnym;
– pomoc w napisaniu pracy na etap rejonowy; – opieka w czasie wyjazdów do Rzeszowa i Warszawy. |
dydaktyczna
organizacyjna osobista |
okres stażu | potwierdzenia, potwierdzenie Komitetu Olimpiady, zaświadczenie dyrektora |
2. Pozyskiwanie sponsorów w celu przeprowadzenia generalnego remontu sali nr 29. | – współpraca z rodzicami wychowanków. | |||||
3. Opieka nad salą nr 29. | – przygotowywanie gazetek okolicznościowych i tablic tematycznych związanych z omawianymi epokami literackimi i sylwetkami pisarzy;
– przeprowadzenie generalnego remontu sali; – udział w konkursach okolicznościowych, np. wystrój świąteczny. |
|||||
4.Udział w akcjach. | – akcja “Sprzątanie świata”;
– Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. |
|||||
5. Prowadzenie zajęć poza szkołą. | – lekcje poświęcone historii sztuki w Muzeum Historycznym w Sanoku. | |||||
6. Organizowanie spotkań dla uczniów ze studentami. | – wzbogacenie wiedzy uczniów na temat rekrutacji do szkół wyższych. | |||||
7. Uczestnictwo wraz z uczniami w różnych formach kultury. | – wyjścia do kina;
– udział w spektaklach i koncertach; – udział w wycieczkach klasowych i przedmiotowych. |
|||||
8. Prezentacja klasy poza własnym środowiskiem. | – udział indywidualny i zespołowy w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych;
– aktywne działanie na rzecz dzieci w trudnej sytuacji materialnej (zbiórki funduszy, kwesty, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy). |
|||||
9.Rozwijanie aktywnych, prospołecznych postaw wychowanków. | – udział w życiu szkoły: kandydowanie do Samorządu Szkol- nego, przygotowywanie imprez szkolnych;
– udział w życiu klasy: przygotowywanie imprez wewnątrz- klasowych (Wigilia, Mikołajki, dyskoteki, ogniska, wycieczki), opieka nad salą nr 29. |
|||||
10. Nawiązanie współpracy z Teatrem Edukacji z Wrocławia i zorganizowanie dla uczniów szkoły warsztatów teatralnych. | -uczestnictwo uczniów w życiu kulturalnym. | |||||
11. Współpraca z rodzicami. | – opracowanie tematyki spotkań z rodzicami;
– przygotowanie i przeprowadzenie ankiety wśród rodziców na temat szkoły ich dziecka; – udział rodziców w życiu klasy. |
*(zgodnie z rozp.MEN z dn.3.VIII.2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli)